9 צעדים לשינוי תודעה בעולם של אי ודאות
top of page

9 צעדים לשינוי תודעה בעולם של אי ודאות

עודכן: 1 בנוב׳ 2022

התנהלות באי ודאות מאתגרת את כולנו כיום!

מציאות ימינו הולכת ומקבלת מאפיינים המכונים v.u.c.a world. מאפיינים של תנודתיות (volatility), אי-ודאות (uncertainty), מורכבות (complexity) ועמימות (ambiguity).

במחשבה מלמעלה, אלו הם בדיוק גם המאפיינים האנרגטיים של פאזה יותר גבוהה ומהירה, של״מצב צבירה״ יותר גבוה מהיציבות היחסית שהכרנו וגדלנו עליה.


זהו מצבנו היום. כלומר, אם נרצה לעמוד בקצב, גם התודעה שלנו חייבת לעלות פאזה בהתאם, וכך למצוא דווקא את השקט שבלב הסערה.


איך מתיישרים עם אי ודאות?

עולם מלא תהפוכות של אי ודאות יכול להיות, מטבע הדברים, מפחיד מאוד מצד אחד, אך גם יכול להיות מלהיב ומלא הזדמנויות!

אלא מה?

כדי לעלות יותר על הצד המלהיב, אין לנו ברירה אלא להתיידד עם אי הודאות, לקבל אותה ללא התנגדות תוך הסתמכות יותר ויותר על עצמנו, על יכולתנו לעגן עצמנו במרכז הפנימי שלנו. ה״סנטר״ בתוכנו תמיד זמין ותמיד יכול לייצב אותנו מול רוחות השינוי.

אי הודאות אינה עניין זמני. היא כאן להישאר. בעולם שכזה הביטחון שלנו אינו יכול להישען יותר על מסגרות חיצוניות יציבות כמו פעם אלא על היכולת לחזור לעצמנו מהר ככל האפשר, לחזור הביתה מכל טלטלה אל היציבות הפנימית שבתוכנו.


על מנת להסתגל לעולם כזה (שלא נערכנו אליו כלל בחינוך שקיבלנו) נידרש במודע לשים דגש ועדיפות גבוהה לפיתוח כישורים פנימיים המחזקים את ה״מבוגר האחראי״ שבתוכנו.

כמו: אומץ לפעול וחוסן מול חרדות ומצבי לחץ משתקים, הנהגה עצמית אישית ועצמאית, גמישות מחשבתית, חוסן וויסות רגשי, יכולת התבוננות והבנה עצמית, פתיחות לחדשנות, ניתוח בעיות מורכבות, תקשורת בהירה, יכולת משא ומתן, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית אינטואיטיבית, יכולת לספר סיפור, יכולת לשתף פעולה למען מטרה משותפת, אינטיליגנציה רגשית ועוד…

הרשימה ארוכה.


אז מהיכן מתחילים לאמן את התודעה? ואיך?


9 וקטורים של שינוי:

אם תקדמו אותם ברצינות תפתחו עוגן פנימי קריטי לסלילת דרככם האישית, על אף כל התהפוכות מסביב. תדעו איפה לחפש את הצעד הבא שלכם וגם אם לא תדעו מייד מייד, לא תיבהלו מזה! חוסר הודאות הוא כאן להישאר, לא סוף העולם... להיפך. כנראה תחילתו של עולם חדש בו הילדים שלנו יחיו ויפעלו בדרכים חדשות לחלוטין.


1. מודעות -

מודעות היא מפתח ראשי. מה שלא עולה ״על המסך״ בתודעה פשוט לא קיים וממילא לא נוכל להשפיע עליו. בעולם משתנה מתווספים שיקולים ונתונים חדשים כל הזמן. אם לא נאפשר לעצמנו זמן שקט להתבוננות, לא נוכל להתחיל אפילו להתמודד עם מצבי אי ודאות.

זמן התבוננות יאפשר לנו לזהות גבולות שנחצו, אינטראקציות שכן/לא עבדו, ביטוי עצמי שכן/לא היה מספק, לחקור סיבות שורש, לזהות מיומנות חסרה, להבין מה באמת חשוב לנו בכל מצב, לאפשר לפתרון יצירתי להגיע, לרעיונות להגיע… לרגשות לעלות ולזרום...

התעקשו לאפשר לעצמכם זמן כזה יום יומית! לא צריך יותר מאשר כמה דקות של שקט לבד להתבוננות על מה שלומי, מה עובר עלי, מה הניע אותי, מה קרה שם היום… אפשר עם מחברת בכתיבה כנה ללא שפיטה או סתם בבהיה - כל אחד בדרכו. שימו לב לתחושות שלכם ומתי רגשות אינטנסיביים מטים את שיקול הדעת שלכם בצורה לא עניינית. מתי אתם מתנגדים לשינויים בלתי נמנעים ומאבדים אנרגיה. פנו לכך זמן מוגדר ביומן כהרגל שבשגרה, שתפו קרובים תומכים.


2. למידת עומק -

אל תתפתו לקפוץ לפתרונות מהירים כדי למלא מהר מהר את הואקום שנוצר כאשר דברים מתפרקים ופתרונות מקובלים מאבדים רלוונטיות. על מנת לקדם את עצמכם או את הפרוייקטים שלכם תעצרו הרבה פעמים לחשוב, לבדוק, לחקור, לשאול שאלות עומק שוב ושוב. ככל שמגיעים שינויים, בררו דברים מבפנים תחילה - ברמת העקרונות הראשוניים: מהם הערכים החשובים, מהם הצרכים, למה אני עושה את מה שאני עושה, מה אני יודע בודאות ומה אני משער מתוך הרגל/דפוס עבר…

פתחו תפיסת עולם רחבה ומעמיקה. צאו לחיפוש מקור למידה והשראה משמעותית שאתם מתחברים אליו.

תפיסת עולם בעלת שורשי עומק במציאות תהיה לפעמים אולי הגורם המייצב, המכוון והמרגיע היחיד שיהיה לכם ברגעים מטלטלים.


3. מנהיגות פתוחה וגמישה -

מנהיגות ״מהמושב האחורי״. תנו לערכים ולכוונים עקרוניים שבהם בחרתם להיות ברורים וחדים - זהו המצפן שלכם. כך תמצאו את דרכם מחדש בכל מצב משתנה לפי קריטריון ברור המוביל אתכם לכוון רצוי אך לרוב בדרך שלא חשבתם עליה קודם.


4. ״שינוי דיסקט״ -

קבלו (בהכנעה ובענווה) את המציאות החדשה שלפיה אי ידיעה ואי ודאות הם הנורמלי החדש - לא משהו להעלים/להסתיר/להתנגד… גישה מקובעת תעכב ותבזבז לכם זמן ואנרגיה. לגיטימי לגמרי לא לדעת לעת עתה, להיות ללא תשובות. עצם ההכרה בכך תשחרר ותאפשר לכם להיפתח, להסתכל קדימה. לחקור פתוח את שדה האפשרויות החדשות שנוצרו במציאות החדשה, בגישה של ניסוי וטעיה משוחררים מאג׳נדות. תנו מקום רב יותר לאינטואיציה, השתמשו בדמיון - בשכל הגבוה.


5. מיינדסט מקדם -

שימו לב בזמני ההתבוננות שלכם אם שמרתם על גישה חיובית וסבלנית של רץ מרתון ולא של ריצת ספרינט. תחשבו על זה כעל מסע! עם המשכיות שהשינוי הוא חלק אינטגרלי בו. בעולם כזה, הגישה שתקדם אתכם היא של הסתכלות תמיד קדימה. טעויות הן בלתי נמנעות! לא אומרות עליכם אישית שום דבר. זה חלק מה״ביזנס״ שיש להכיל בהבנה, להסיק מסקנות, ללמוד, להחכים מהפקת לקחים ולהמשיך קדימה בלי להתייאש מתוך בחירה.


6. לא לבד -

מצאו את המשלימים שלכם לכל פרוייקט כשותפים ויועצים ותעבדו איתם בשיתוף כצוות אחד הפועל כל אחד בדרכו למען מטרה ברורה ומוסכמת.


7. למידה -

הסכימו לפתוח את הראש ללמידה בלתי פוסקת - זה הזמן למתוח את המוח. חפשו לעצמכם פעילויות וגישות אקזוטיות, שונות ומשונות, במגוון תחומים לחלוטין שונים ממה שעשיתם עד כה. כך תרעננו את החשיבה שלכם, תוכלו לרכוש מיומנויות חדשות ותקלו על עצמכם לעשות ״ריפריימינג״ לדרכי חשיבה ישנות ועקשניות. כך עולמכם יועשר בנקודות מבט שונות.


8. הוליסטיות מערכתית של מורכבויות -

בניגוד רב לדרך שבה חונכנו, חישבו מערכתית על עצמכם ועל כל דבר, ככל האפשר. גם זה שריר מתפתח. כל דבר הוא חלק ממשהו, מחובר למשהו, משפיע על משהו, חלק ממערכת מורכבת גדולה יותר. אל תתפתו לפשטנות. חפשו את ההקשרים, את החיבורים ואת המשמעות של כל פעולה שלכם על מעגלים יותר רחבים, על טווחי זמן ארוכים יותר. חפשו מכנים משותפים, דפוסי עומק. כך תוכלו לקבל החלטות מתוך הבנה רחבה של מצבים כמערכת מורכבת ורבודה. בראיה הוליסטית כזאת שימו לב שבכל מה שאתם עושים, אתם מונעים מתוך ערכים בהומוגניות,ללא קונפליקטים פנימיים בלתי מיושבים.


9. עזרה -

חפשו ומצאו את העזרה הנכונה לכם - אם אתם חשים שמשהו תקוע יותר מדי זמן - אל תישארו שם. קחו עזרה! היא נמצאת בסביבה שלכם.


לסיום,

לצערי, אין בפי בשורות על דרך קלה וזורמת להערכות לעתיד בעולמות העבודה/הורות/זוגיות… מדובר בתהליך גדילה והתפתחות, בבחירה לחזק מרכז כובד כעוגן כמו בובת ״נחום תקום״! כלומר, לפתח יכולת לאסוף את עצמנו, לרתום כוחות ולהשקיע מאמצים.


זה לא קל ולא קורה במיידי! זה מאתגר. אך בגישה חיובית תהנו הנאה מסוג אחר- מתוצאות מפתיעות לטובה מעל המשוער, מתחושת מסוגלות, מאתגריות. ההשקעה תשתלם לכם ותתגמל אתכם מאוד.


למה לא להנות מהרוח הגבית של השינוי?

התוצאות המלהיבות, ההגשמה וההזדמנויות נמצאים היום בצד הזה של המטבע וממתינים להיות מנת חלקנו.


אשמח לשמוע מה אתם חושבים על כך,


בהצלחה,


אילנה.


נ.ב.

להמשך קריאה על שינוי התודעה והשינוי האנרגטי של ימינו על פי המודל של תודעת העל -כאן






72 צפיות0 תגובות
bottom of page
!-- Facebook Pixel Code -->