האם זאת תודעה של הצלחה בונה או הורסת?
top of page

האם זאת תודעה של הצלחה בונה או הורסת?

עודכן: 16 ביוני 2022

שאלות לפיענוח הצלחות בחיינו-


כולנו רודפים אחרי הצלחה! כל מה שאנחנו מחשיבים כהצלחה.

מעולה! אך הצלחות שחווינו, אם נבחן אותן בדיעבד, חלקן היו משמעותיות ובנו אותנו וחלקן בזבזו לנו זמן וכוחות...

בעזרת מספר שאלות אפשר לזהות אם זאת הצלחה בונה או הורסת, כאשר חושבים עליהן מבעד לעדשה יוצאת דופן, שבדרך כלל לא פוגשים - עדשה של עקרונות תודעה.


בואו נכוון זרקור על הצלחות משתלמות, שבונות אותנו לטווח רחוק, ועל ״הצלחות״ מסוג אחר, שגונבות את האנרגיה שלנו, למה זה חשוב? ואיך נדע להבדיל?


אבל, שניה לפני שמדברים על הצלחה דרך עדשה של עקרונות תודעה, אני רוצה קודם כל להבהיר את המושג ״תודעה״ שבו אני משתמשת- אני לא מדברת על הלך רוח אלא על תודעה במובן של עקרונות הקיום שלנו המשפיעים עלינו מאחורי הקלעים.

כדי לודא שאנחנו עומדים ״על אותו דף״, אני ״שמה על שולחן״ 3 הנחות בסיס:

  1. הנחה האומרת שבתוך תוכנו, כל אחד מאיתנו הוא בדיד תודעה, יחידת עיבוד מידע, יחידות אינטליגנציה שונות ומשונות, כל אחת בעלת זהות ייחודית ועצמאית.

  2. ללא התפתחות, לאינטליגנציה אין קיום. לכן, כל מה שכולנו כמהים לעשות בתוך תוכנו זה לגדול ולהתפתח, כל אחד בהתאם לאינטליגנציה האישית שהוא מהווה. כולנו מצויידים במידה של סקרנות ורצון להצטיין ולהצליח בדרך הייחודית שלנו.

  3. אנחנו לא פועלים בוואקום. אנחנו חלק מבית גדול, משפחה גדולה הפועלת ביקום מתפתח, שרק חלקו הקטן גלוי לעיננו, רובו נסתר. לכן לכל מה שאנחנו עושים יש השלכות על התפתחות היקום וגם היקום משפיע על ההתפתחות שלנו. לא פחות ולא יותר 😎

מכאן כבר אפשר להתחיל לדבר ולחשוב על הצלחה, לא כעומדת בפני עצמה, אלא כהישג שיש לו, או אין לו משמעות בהתפתחות האישית שלנו בקונטקסט רחב, כחברים ביקום גדול ומתפתח.


מה זאת ״הצלחה״?

במושגים שלנו הצלחה מדברת על לצלוח אתגר עד השגת תוצאה רצויה. אך האם כל אתגר שצלחנו באמת עושה לנו טוב? באמת משמעותי, מספק ובונה אותנו אישית לטווח רחוק?

ממש לא!

כאמור, אנחנו לא פועלים בואקום. לכל מה שאנחנו עושים ישנם השלכות שאם נהיה ערים להם נוכל לדייק עצמנו טוב יותר. גם להצלחות יש השלכות. מהבחינה הזאת, יכול מאוד לעזור אם נחשוב על עצמנו כמשחקים במעיין משחק ״בינגו״ עם עצמנו. אני לא מתכוונת לקליעת בינגו למספר אקראי כמו שמשמחקים אצלנו, אני מתכוונת לקליעה לסיפור הפנימי שלנו, קליעה שמעניקה תחושת יכולת ומשמעות פנימית מחזקת ונותנת לנו כוח להמשיך. משהו שרק אנחנו יכולים לזהות, להבין ולחוות במבט קדימה וממבט בדיעבד. לא בהשוואה לאחרים ולא בגלל תגובות מתלהבות של הסביבה.

מהיכן מגיעה התחושה הפנימית האישית הזאת שמעידה על כך שקלענו ״בינגו״?

אין כל דרך לדעת זאת בודאות אך יעזור מאוד לחשוב שה״בוסט״ הזה שקיבלנו מגיע מאיפהשהו ביקום הגדול מאחר והתחברנו אליו באופן מדוייק התפתחותית, עבורנו ומעבר לנו, ואולי אולי, באמת צלחנו את הפער בין עולם התוצאות שאנחנו מכירים לעולם הסיבות היקומי שאיננו מכירים.


איך נזהה ונבחן את ההצלחות שלנו?

לפי אלו קריטריונים?

עם אילו כישורים?

נרצה לשים לב לשני כוונים - כוון אחד של ״הצלחה״ שבטווח הקצר נותנת לנו להרגיש טוב עם עצמנו ועם סביבתנו אך בטווח הארוך יותר מתגלה כבזבוז מאמץ וזמן ולמעשה מרוקנת אותנו מכוחות ((כמו למשל נישואין שמתחילים בחגיגה גדולה ומהר מאוד מתפרקים). וכוון שני של הצלחה שמניבה פירות, מחזקת ומקדמת אותנו לטווח רחוק, אם או בלי ״מחיאות כפיים״ מהסביבה.

הבחירה תמיד בידינו, גם אם לא תמיד נדע את זה לבטח בזמן אמת. לעיתים הבטחון מגיע בדיעבד, בהסתכלות אחורה על השתלשלות מאורעות חיים.

אך תמיד אפשר, יחד עם השמחה והכיף מכל הישג, לא לשכוח לתת לעצמנו דין וחשבון ולשאול את עצמנו בכנות כמה שאלות. זה יעזור לנו להבין את עצמנו טוב יותר ולקבל להבא החלטות מדוייקות יותר.

שאלות למחשבה על הצלחות בחיינו:

  • מאילו בחינות נחשיב את מה שהישגנו כהצלחה? יכולות להיות הצלחות מבחינות רבות ושונות כמו למשל: מבחינת דימוי עצמי, בהשוואה לאחרים, ריצוי משפחתי/חברתי, הצלחה כלכלית, מעמד, רושם, הזדמנות למידה ורכישת מיומנויות, פרנסה, ביטוי אישי, כוח ההשפעה, נוחות, הנאה, אתגר, קידום הקריירה, פיתוח אישי, בטחון , יציבות... ישנן המון בחינות. לאחר שמיפינו אותן בכנות נגלה אילו ערכים הובילו אותנו? לכל בחינה צמודים ערכים שאפשר לעלות עליהם אם עונים בכנות לשאלה למה זה חשוב לי?

  • האם הערכים שהובילו הצלחה הם כאלה שאנחנו עומדים מאחוריהם? שמבטאים את מי שאנחנו רוצים להיות?

  • לאן הצלחה זו לוקחת? האם קידמה אותנו למקם חדש, מעבר לחוויה או זיכרון נעים?

  • האם ההצלחה נותנת לנו כוח התמדה?

  • אילו מחירים שילמנו במאמץ שהשקענו? תמיד ישנם מחירים. מה ההשלכות שלהם על המשך החיים? - מחירים רגשיים, בריאותיים, כלכליים, חברתיים וכו׳ האם ישנה תחושה שהיה שווה? שהתחזקנו, שהמאמץ מינף אותנו למקום חדש?

  • מה למדנו בדרך מההישג הזה? מכל דבר אפשר ללמוד משהו, להסיק מסקנות להבא, ובכך לצאת מהר יותר ממעגל של בזבוז, או להתקדם צעד, לעלות שלב. כאשר בוחנים את הדרך שעשינו מבחינת הלמידה, אפשר לנסות לעלות על התהליך ההתפתחותי שמקופל בתוך העשייה המוצלחת שלנו.

  • האם נוכל לחשוב על הצלחה מהעבר שהתבררה כבזבוז? למשל, אם הלכנו ללמוד מחשבים/משפטים/וכו׳… בגלל ההורים/כי מקובל/וכו׳… ומייד עם סיום הלימודים עברנו לעסוק במשהו שאין לו כל קשר. למשל, מקום עבודה או קשר זוגי שמשכנו הרבה מעבר לרגע הנכון לסיומם… או רכוש שהצלחנו להשיג והתברר כמיותר או מעל למידתנו. (החל מבגדים, חפצים, מכשירי כושר ועד לנדל״ן שאינו משרת אותנו כמו דירות במגדלי יוקרה שאינם מתפקדים)

הכישורים הנדרשים והמתפתחים בעזרת השאלות על הצלחה הם כישורים של תקשורת פנימית, התבוננות, חקירה וחיבור פנימיים. אם מקצים לכך זמן ומקום, כל אחד בדרכו האישית, בהתמדה, היכולת הזאת משתכללת, במיוחד אם מקבלים החלטות אמיצות חדשות (אך לא פזיזות) בהתאם למסקנות שעולות.


לסיכום,

שאלות המעניקות דין וחשבון כנה על הצלחות יכולות לעזור לנו להתחבר ולהכיר עצמנו טוב יותר, לקבל להבא החלטות מדוייקות יותר ולהקטין בזבוז אנרגטי ומחירים בטווח ארוך שאנו משלמים ללא שוב.

לנוכח האתגריות של זמננו, כל גרם אנרגיה שנחסוך הוא בעל משמעות לבריאותנו ולאושרנו. לכן אני פועלת להנגיש מסרים, כך שגם מי שאינו מתחייב ללימודים סדירים יוכל להיתרם מרעיונות הנלמדים עם תודעת העל.

במקרה הזה, שמתי זרקור על דין וחשבון על הצלחות (ולא על הכשלונות). דין וחשבון כזה יכול להרים התפתחות ויכולת אישית לגבהים חדשים, לזמן הזדמנויות מדוייקות יותר ולהגדיל משמעותית את הסיכויים לחוות איכות חיים הנבנית בהתמדה, נשמרת לאורך זמן ומספקת מידה הגונה של שלווה וסבלנות מחוברים היטב ליקום הגדול שאנחנו חלק ממנו.

זאת בעיני הצלחה שהיא גם ניצחון 💫


אז מה מתעורר אצלכם לשמע הדברים?

חישבו על ההצלחה האחרונה שלכם, מה למדתם ממנה?


בברכה,

אילנה.

נ.ב.

שימו לב שיש ״נצח״ במילה ניצחון - מסתבר שבשפה העברית מוצפנים המון עקרונות תודעה :)

45 צפיות0 תגובות
bottom of page
!-- Facebook Pixel Code -->