האם אנו חיים את קץ הימים?
top of page

האם אנו חיים את קץ הימים?

עודכן: 17 באוג׳ 2023

כשדברים סביבנו מתפרקים...

כיצד תודעה יותר רחבה יכולה לבוא לעזרתנו?



כוח כידוע משחית וכבר נאמר שכוח אבסולוטי משחית אבסולוטית…


ההיסטוריה חוזרת על עצמה במחזוריות של עליות ונפילות של אימפריות, מדינות, עמים וחברות.

איך זה קורה?

והאם אנחנו חיים באחת התקופות של אחרית הימים?


5 סימנים מבשרים על התמוטטות משברית מתקרבת בחברה- על פי מחקר היסטורי מקיף של פרופ׳ פיטר טורצ׳ין*


  1. ירידה ביושרה בקרב האליטות המקצועיות- חברה בעליה משפרת את מצב אזרחיה ומעלה אליטות מתפקדות ותורמות. דווקא בשל ההצלחה, ללא איזונים ובלמים נכונים, מתפתחת לאורך זמן יותר ויותר תחרות על כל עמדה מקצועית גבוהה בתחומים שונים כאשר האוכלוסיה גדלה ויותר ויותר תושבים שואפים לקדם את עצמם. כך נוצר לחץ על עמדות מתקדמות בכל התחומים - בכלכלה, בפוליטיקה, בצבא, בבתי משפט, באקדמיה, ברפואה, במשטרה, בתשתיות, בעמדות אדמיניסטרציה, בתעשיה, באידיאולוגיה ועוד. במצב של תחרות קשה, הפיתוי להפר את החוקים על מנת ״לנצח במשחק״, להיות מקודמים או כדי לשמור על עמדה עולה ונוצר מצב שמי שמפר את החוקים טוב יותר מצליח יותר, אוחז במעמדו יותר, ודווקא ההגונים, המקצוענים והמתאימים ביותר מפסידים. (למשל חוקרים באקדמיה מזייפים נתוני מחקר על מנת להצליח לפרסם מאמר בג׳ורנל יוקרתי או חקיקה מעוותת בהשפעת לוביסטים, מינויים לא ראויים, פרוטקציה וכו׳). יוצא שאותם מעטים שכוח משמעותי מרוכז בידם לאורך זמן, במקום שיפעלו ביושר לטובת כלל האוכלוסיה, נוצרת קואליציה כלכלית-פוליטית הפועלת בקשרי הון שלטון לטובתם האישית המצומצמת. כך בטווח הארוך החברה הולכת ונחלשת עד התפוררות.

  2. עלייה מאורגנת של אליטות מתנגדות - כאשר ציבורים שלמים מוצאים עצמם חיים מהיד אל הפה מחודש לחודש עקב חוסר ודאות כלכלית גוברת רבים מחפשים מוצא. על מנת להחלץ מהמצב הזה, אלה בעלי המסוגלות משקיעים בהקמת עסקים, ברכישת השכלה, למשל כעורכי דין והם מתחרים על כל שקל/משרה ראויה. במצב הזה, מעטים הם המרוויחים ורבים רבים מפסידים. המפסידים חשים תסכול, מרמור וחוסר צדק חברתי. חלקם מניעים כתוצאה מכך שינוי רדיקלי ומהפכנות על מנת לתקן את מצבם ואת חוסר ההגינות של המערכת ובכך מובילים למשבר תוך התארגנות לאליטות מתנגדות.

  3. ציבור מעמד הביניים נשחק - כאשר קיימת שחיקה של מעמד הביניים ונוצרים פערים קיצוניים בין עשירים לעניים. במצב של שלטון בעלי הון- פלוטוקרטיה, עושר מופרז מתנקז אל מעטים בריכוזיות גבוהה השולטת על רוב מוסדות המדינה. מצב זה פוגע ברווחה החברתית, יוצר אומללות גוברת ותסכול של ציבורים שלמים שרמת חייהם הולכת ונשחקת למרות עבודה קשה ביושר. מכאן ועד יציאה לרחובות המרחק קצר. לא חסרים ״מנהיגים״ אשר רוכבים על גלי התסכול הללו ומקדמים מטרות אישיות ולא באמת מיטיבים את המצב. כלומר ההידרדרות מואצת.

  4. סטגנציה של הכלכלה- חיסול מעמד הביניים יוצר מצב שלרוב הציבור יש פחות ופחות אמצעים לרכישה, ופחות ופחות נכונות לשלם מיסים. גם המיעוט בעל העושר מפתח סוג של ״חזירות״ ומתחמק מתשלום מיסים ככל יכולתו. כתוצאה מכך, השרותים החברתיים מתדרדרים ומקרבים משבר בלתי נמנע בתחומים קריטיים כמו בריאות, חינוך, פשיעה וכו׳.

  5. ירידה באמון במוסדות השלטון - ככל שרווחת חיי ציבורים שלמים הולכת ונשחקת. החל משנות ה90 הצפי לחיי רווחה של הדורות הצעירים, לעומת הותיקים נמצא בירידה תלולה. כתוצאה מכך הליגיטימציה של מוסדות השלטון נשחקת במהירות, מה שמקרב גם כן את המוטיבציה למהפכות ושינויים.


האם אתם מזהים את הסימנים הללו בסביבתנו?


אם כך, אם אכן אנו חיים בתקופה כזאת,

מה אנחנו כפרטים יכולים לעשות?

ומה לתודעה רחבה יש להציע על מנת לסייע לנו להתמודד עם מגמה כוללת שעל פי ניסיון העבר,

ממבט על, מובילה לגל הסטורי גדול נוסף של התרסקות ?


א. קבלה- קודם כל, יעזור מאוד אם נקבל שאנו חיים בתקופה כזאת. שעם כל הקושי, השבר והכאב, נשתדל לא לקחת את זה יותר מידי אישית. תהליכים כאלה הם מורכבים מאוד ואורכים עשרות שנים. לרוב הם בלתי נמנעים, ״גדולים מאיתנו״. ניתן אולי לרכך מעט את ההשפעה שלהם על חיינו האישיים. אך אם אכן זאת מגמה, לא ניתן לשנות את כוונה בכוח האינדיבידואל.

ב. השפעה- ויחד עם זאת, לכל אחד, במקומו, יש יכולת השפעה. בדקו את מעגלי ההשפעה שלכם ופעלו רק במסגרתם, יותר או פחות. אם אתם מנהיגים של ציבור שלם, זה לא דומה למי שאינו בעמדת קבלת החלטות הנוגעות לציבור רחב. ודאו שאינכם מרוקנים עצמכם אנרגטית במלחמות ומאבקי השפעה לא לכם. בחרו את המאבקים שלכם בקפידה רבה.

ג. התפתחות תחילה- מדינה בימינו אמורה לשרת את ההתפתחות האישית של תושביה. זאת הנחת יסוד שלהבנתי מתאימה לתקופתנו. כלומר, מערכות המדינה אחראיות לכך שייווצרו תנאים הוגנים ובטוחים, כאלה שיאפשרו לנו ללמוד, לעבוד, לאהוב ולהתפתח בדרכנו, על פי תסריט חיים אישי. אך צרכי ההתפתחות שלנו שונים מאוד אחד מהשני, ולכן, האפשרות לקבל את התנאים המתאימים לנו בתקופה הנוכחית היא במקרים רבים בלתי מספקת. אל תמנעו מעצמכם התפתחות אישית חשובה. אם זאת הנטיה שלכם, בדקו אפשרות רילוקיישן למקום שיתמוך בכם. מקום שיאפשר התפתחות אישית וערוצי פעילות ותרומה לכלל שבסביבתכם הנוכחית אינה מתאפשרת.

ד. יושרה- אם אתם אוהבים את מקומכם, פעלו ביושרה- אינטגריטי ככל האפשר על מנת לשמור על איים מתפקדים של שפיות מיטיבה גם בתנאים כאלו. התחברו לקהילות המתאימות לכם.

ה. חדשנות- אמצו חדשנות באופן מפוקח ואם מתאים לכם, פעלו להשתלב בתחומי חוד החנית החדשניים, העכשויים והמתקדמים ביותר. כך תוכלו להנות מהרוח הגבית של מגמת השינוי.

ו. חיבור פנימי-השקיעו זמן איכות בחיבור פנימי על מנת לשמור על נאמנות בסיסית לעצמכם. היכולת לסלול את דרככם בדרך אישית יצירתית בתנאי אי ודאות היא יכולת מורכבת ומתפתחת הדורשת זמן של שקט עם עצמנו למחשבה תחילה.

ז. מינימום השפעות זרות- צמצמו למינימום את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות המורידות את האנרגטיות שלכם. התחברו לקהילות מרימות ותומכות.

ח. פרספקטיבה- טפחו שיחות עם עצמכם או עם אנשים אמינים עליכם וסייעו לעצמכם להרחיב פרספקטיבה. ראיה של שחור/לבן מונעת את האפשרות לטפל באפקטיביות במצבי חיים מורכבים. וכל מצבי החיים בתקופתנו הם מורכבים.

ט. צרכים בסיסיים- קחו אחריות על הצרכים הבסיסיים שלכם ודאגו באהבה לשינה, תזונה, תנועה, מערכות יחסים חשובות…

י. משמעות- השקיעו במה שמשמעותי - התפתחות אישית, מיומנויות, למידה, יצירה, מנוחה וגדילה. עדכנו תפיסות עולם והגמישו אותן לקראת הבלתי צפוי.


אז קל כניראה לא יהיה לנו בעתיד הקרוב… ויחד עם זאת, לא!

מן הסתם, אנחנו לא בסוף העולם, אנחנו כן בעיצומו של שינוי מואץ שמתרחש אצלנו ובכל העולם. שינוי שעליו לימודי תודעת העל** מדברים מהפרספקטיבה הנרחבת והמרתקת שלהם.

הכי חשוב לזכור שבמרכז הדרמה הגדולה הזאת נמצאים אנחנו – בני אדם עם כוח יצירתי אדיר, עם יכולת להתחדש למקומות שאין באפשרותנו אפילו לדמיין.

באהבה,

אילנה.


*מוזמנים להאזין לפרק הפודקאסט: בארי ווייס עם פרופ׳ פיטר טורצ׳ין - מומחה ביולוגיה אבולוציונית ומודלים של מערכות מורכבות.

https://open.spotify.com/episode/4Pisg5S0Gqv9vsim7hCxFj?si=82cee48a859a4b08




18 צפיות0 תגובות
bottom of page
!-- Facebook Pixel Code -->